Pedagogika, učitelství a sociální péče

Sociální činnost

ŠVP: Sociální činnost
75-41-M/01

Parametry oboru

  • Pedagogika, učitelství a sociální péče
  • Úplné střední odborné vzdělání s maturitou (bez vyučení)
  • Denní
  • Čtyři roky
  • Český jazyk, Matematika, Cizí jazyky, Občanská výchova, Přírodopis
  • 30 žáků

Obor Sociální činnost

Obor připravuje žáky na práci pracovníků v sociálních službách, kteří pomáhají dětem, dospělým, seniorům i lidem se zdravotním či sociálním znevýhodněním.
Studenti se naučí:

  • poskytovat přímou péči a osobní asistenci,

  • podporovat soběstačnost a sociální začlenění klientů,

  • komunikovat s klienty i institucemi a řešit sociální situace,

  • chápat základy legislativy, psychologie a etiky sociální práce.

Výuka je zaměřena nejen odborně, ale i všeobecně, aby absolventi byli dobře připraveni na praxi i další studium.

Průběh studia:

  • odborná praxe v nemocnicích a sociálních zařízeních,

  • praktická výuka v Nemocnici Český Krumlov,

  • zapojení pedagogů s praxí z terénu,

  • stáže v zahraničí (Erasmus+),

  • exkurze a workshopy v sociálních institucích,

  • soutěže, jazykové projekty, odborné, ekologické i sportovní kurzy.

Uplatnění absolventů:
Absolventi najdou uplatnění:

  • jako pracovníci sociálních služeb v ambulantních, rezidenčních i terénních zařízeních,

  • ve státních institucích a orgánech veřejné správy (např. sociální odbory, úřady práce, správy sociálního zabezpečení),

  • v nestátních neziskových organizacích (péče o seniory, handicapované, osoby v krizi, mládež aj.).

Absolvent může po maturitě pokračovat ve studiu na vyšší odborné nebo vysoké škole, kde získá kvalifikaci sociálního pracovníka.
Uplatnění v zahraničí usnadňuje dodatek Europass k maturitnímu vysvědčení.

Podmínky přijetí:

  • obor je určen pro chlapce i dívky,

  • nutná lékařská prohlídka – potvrzení zdravotní způsobilosti,

  • ukončený 9. ročník ZŠ,

  • úspěšné složení jednotné přijímací zkoušky z českého jazyka a matematiky,

  • výhodou je zájem o biologii, zdravovědu a přírodopis.

Charakteristika oboru

Žáci jsou připravování pro zajišťování sociálních služeb různým skupinám klientů, pro práci v různých sociálních zařízeních i v terénních službách. Osvojí si vědomosti a dovednosti potřebné pro poskytování přímé péče a pomoc klientům, kteří potřebují z důvodů zdravotního postižení, dlouhodobého onemocnění, věku nebo dlouhodobé krizové sociální situace pomoc při zvládání péče o vlastní osobu, při zajišťování stravy, obstarávání nákupů a jiných osobních záležitostí, zprostředkování kontaktů nebo začleňování do společenského prostředí, při uplatňování práv a oprávněných zájmů apod. Budou připraveni pomáhat při zajišťování chodu domácnosti klientů a rodinám s dětmi. Dále získají teoretické vědomosti a praktické dovednosti pro nepedagogickou výchovně-vzdělávací činnost, tj. pro udržování a rozvíjení psychických a fyzických schopností klientů, jejich společenských a pracovních návyků a dovedností, naplňování jejich volného času. Osvojí si různé výtvarné techniky, hudební, hudebně pohybové, pracovně terapeutické a jiné dovednosti a činnosti, naučí se vytvářet a realizovat samostatně i v týmu volnočasové a výchově-vzdělávací projekty. Získají potřebné vědomosti a dovednosti z pedagogiky, psychologie a zdravotních nauk. Zároveň získají orientaci v systému sociálních služeb a jiných forem sociální pomoci, jejich řízení, právního a ekonomického zabezpečení. Seznámí se s cíli, zásadami a nástroji sociální politiky, naučí se rozumět sociálním problémům a přístupům k jejich řešení.

Informace o trhu práce

Absolventi se uplatní jako pracovníci sociálních služeb v různých ambulantních nebo pobytových zařízeních a v terénních službách, např. v domovech pro seniory nebo pro osoby se zdravotním postižením, v centrech denních služeb, denních nebo týdenních stacionářích, v podporovaném bydlení, v pečovatelských nebo asistentských službách, službách pro rodiny s dětmi. Jsou připraveni poskytovat přímou obslužnou péči klientům a podporovat jejich soběstačnost, pomáhat jim při zajišťování domácnosti nebo péče o děti a vykonávat nepedagogickou výchovně-vzdělávací činnost s dětmi i dospělými, také v managementu sociálních služeb.
Absolventi mohou pokračovat ve studiu na vyšších odborných nebo vysokých školách, nebo získat druhou kvalifikaci ve zkráceném studiu na středních školách, zejména v oborech sociálních, zdravotnických, pedagogických.