03. 12. 2025

Od základů po kvantovku. MFF UK nabízí ucelený systém kurzů pro učitele fyziky

Katedra didaktiky fyziky Matematicko-fyzikální fakulty UK rozšiřuje podporu učitelů fyziky. Kromě známých kurzů pro neaprobované fyzikáře nabízí také nadstavbové semináře z mikrosvěta, relativity či kvantových technologií a akreditované programy celoživotního vzdělávání pro získání učitelské kvalifikace.

Když fyzikáře neseženete: kurzy pro neaprobované učitele

Mnohé základní a střední školy řeší stejný problém: fyziku učí kolegové „mimo aprobaci“, často matematikáři, informatici nebo biologové. V každodenní praxi pak narážejí na nejistotu v základech látky i v tom, jak fyziku podat žákům srozumitelně a přitom správně.

Katedra didaktiky fyziky MFF UK proto nabízí sadu kurzů určených speciálně pro neaprobované učitele fyziky na ZŠ a SŠ. Kurzy na sebe volně navazují, ale je možné vybrat si jen ty tematické oblasti, které učitel skutečně potřebuje, a absolvovat je v libovolném pořadí.

V nabídce pro neaprobované fyzikáře jsou například:

  • Mechanika – jistota v Newtonových zákonech, práci s grafy, v hydromechanice, ale i v tom, jak pracovat s častými miskoncepty žáků (síla, beztížný stav apod.). Kurz má 30 hodin ve formě pěti šestihodinových prezenčních bloků a v současné nabídce probíhá ve 2. polovině roku 2025.
  • Termika a molekulová fyzika – teplota, teplo, molekulární pohled na látku a jednoduché experimenty, které pomáhají překlenout abstraktnost učiva. Kurz probíhá ve čtyřech šestihodinových prezenčních blocích v 1. polovině roku 2026.
  • Kmitání a vlnění, elektřina a magnetismus, optika – přehled základních pojmů a zákonů, experimenty do hodin, práce s appletovými simulacemi i praktické úlohy, které lze rovnou využít na 2. stupni ZŠ a v nižších ročnících SŠ.
  • Fyzika mikrosvěta – základy – vstřícný úvod do atomové a kvantové fyziky pro učitele, kteří se mikrosvěta spíše bojí, ale chtějí žákům nabídnout více než jen „stručný přehled pojmů“.
  • Pokusy v hodinách fyziky, digitální měření, řešení úloh a výroba pomůcek – kurzy zaměřené na metodiku, experiment a didaktiku, které pomáhají přenést teorii do běžné hodiny fyziky.

Kurzy jsou většinou prezenční, některé umožňují i online připojení u vybraných bloků. Délka se pohybuje zhruba od 12 do 30 hodin a ceny se typicky pohybují mezi 2 200 a 5 500 Kč za kurz; některé aktivity jsou dokonce zdarma.

Nadstavbové kurzy: mikrosvět, kvantové technologie, relativita i 3D fotografie

Pro učitele, kteří už základy zvládají nebo absolvovali některý ze základních kurzů, připravila katedra také nadstavbové semináře. Ty jsou vedené jako kurzy dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků (DVPP) a zaměřují se na témata, která bývají ve školách často opomíjená:

  • Fyzika mikrosvěta – atomová a jaderná fyzika
    Volně navazuje na kurz „Fyzika mikrosvěta – základy“. Zaměřuje se na strukturu elektronového obalu, vznik atomových spekter, modely atomového jádra nebo údolí stability. Cílem není derivovat komplikovanou teorii, ale nabídnout pochopitelné principy a didaktické cesty, jak tato témata představit žákům.
  • Fyzika mikrosvěta – kvantová a částicová fyzika
    Kurz se věnuje klíčovým pojmům kvantové a částicové fyziky (dualismus, superpozice, pravděpodobnostní chování, tunelový jev, provázanost) a základnímu přehledu třídění částic. Opět nejde o „vysokoškolskou kvantovku“, ale o způsoby, jak tyto moderní koncepty srozumitelně přiblížit na ZŠ a SŠ.
  • Kvantové technologie – základy pro učitele
    Kurz cílí hlavně na učitele fyziky a informatiky, kteří chtějí žáky uvést do světa kvantových technologií – od principů kvantové komunikace po základní aplikace v IT. Důraz je na témata, která lze opravdu přenést do středoškolské výuky.
  • Relativita
    Seminář pro učitele, kteří hledají konkrétní experimenty, modelové situace a úlohy, díky nimž lze teorii relativity vysvětlit jinak než jen přes „slavné vzorečky“. Zaměřuje se na to, jak učit relativitu zajímavě a prakticky.
  • Jak na 3D fotky a obrázky?
    Krátký kurz (8 hodin), který se věnuje prostorovému vidění a tvorbě 3D fotografií či vektorových obrázků. Učitelé se naučí, jak s žáky vytvářet podklady pro 3D snímky, jak je zobrazovat pomocí stereoskopu či anaglyfových brýlí a jak téma uchopit například v rámci optiky nebo při výkladu o barvách. Vše lze zvládnout s mobilem a volně dostupným softwarem a kurz je aktuálně nabízen zdarma.

Nabídku doplňují i další aktivity, do nichž se mohou učitelé fyziky zapojit: projekt Heuréka, síť Elixír do škol, Veletrh nápadů učitelů fyziky nebo účast v mezinárodní iniciativě Science on Stage, která propojuje učitele přírodovědných předmětů z celé Evropy.

Celoživotní vzdělávání: cesta k učitelské kvalifikaci z Matfyzu

Vedle kurzů zaměřených na obsah a didaktiku fyziky nabízí Katedra didaktiky fyziky také akreditované programy celoživotního vzdělávání (CŽV). Ty jsou určené především těm, kteří chtějí získat plnou učitelskou kvalifikaci nebo si rozšířit aprobaci:

  1. Studium v oblasti pedagogických věd k získání kvalifikace učitele
    Je určeno absolventům odborných programů (Fyzika, Matematika, Informatika) na MFF UK nebo obdobných programů na jiných vysokých školách. Těm umožňuje doplnit si pedagogicko-psychologickou průpravu a získat kvalifikaci učitele všeobecně vzdělávacích předmětů.
  2. Vyučování všeobecně vzdělávacích předmětů Fyzika, Informatika, Matematika
    Tento kurz je určen absolventům učitelských programů z jiných fakult či vysokých škol, kteří si chtějí doplnit svou kvalifikaci právě o aprobační předmět fyzika, matematika nebo informatika.

Oba programy mají akreditaci MŠMT a představují cestu, jak v praxi doplnit kvalifikaci učitelů, aniž by museli znovu vstupovat do standardního dlouhodobého prezenčního studia.

Pro koho je která nabídka vhodná?

  • Neaprobovaní učitelé fyziky na ZŠ a SŠ
    Největší přínos mají tematické kurzy (Mechanika, Termika, Elektřina a magnetismus, Optika, Fyzika mikrosvěta – základy) a metodické kurzy zaměřené na experimenty, digitální měření a řešení úloh. Jsou navrženy tak, aby posílily jistotu v základním učivu a nabídly okamžitě využitelné nápady do hodin.
  • Aprobovaní fyzikáři, kteří chtějí „víc“
    Pro ně jsou určeny především nadstavbové kurzy z mikrosvěta, kvantových technologií, relativity nebo 3D fotografií, stejně jako zapojení do projektů Heuréka, Elixír do škol či Science on Stage – tedy sdílení dobré praxe a inspirace.
  • Zájemci o plnou učitelskou kvalifikaci nebo rozšíření aprobace
    Právě pro tuto skupinu slouží programy CŽV: buď jako doplnění pedagogického minima k odbornému studiu, nebo jako možnost rozšířit učitelskou aprobaci o fyziku, matematiku či informatiku.

Co mohou udělat školy a učitelé nyní

  • projít si nabídku kurzů a společně ve sboru vytipovat, kdo by jaký kurz nejvíce využil,
  • zahrnout účast na kurzech do plánu dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků a zvážit možnost financování (např. z ONIV, Šablon, rozvojových programů aj.),
  • propojit absolvování kurzů s konkrétními změnami ve škole – např. s větším důrazem na experiment ve výuce, využívání digitálního měření nebo zařazování moderních témat (kvantové technologie, relativita, mikrosvět).

Katedra didaktiky fyziky deklaruje, že cílem není jen „dodat kurzy“, ale budovat komunitu učitelů fyziky, kteří se nebojí společně hledat nové cesty, jak tento předmět učit smysluplně a s chutí.


Odkazy a zdroje