02. 05. 2024

Klasické pohádky pro kyber­netické století

Základním motivem všech pohádek bývá boj dobra se zlem. V pohádkách se učíme, jak se máme chovat ke svému okolí, i jak se okolí může, dobře či nedobře, chovat k nám, proč je důležité být na straně dobra a proč musíme proti zlu bojovat.

V naší moderní době se nepohybujeme jen ve světě našich babiček a dědečků, ve světě, které zná lidstvo od nepaměti, ve světě země, slunce, vody a vzduchu. V nedávné době lidé začali používat internet a pro nás všechny, a to bez rozdílu věku, je to stále nové (virtuální) prostředí. V tomto virtuálním světě, kterému se rovněž říká kybernetický, se začínáme učit žít. I tento svět se k nám může chovat dobře či nedobře, i v tomto světě je důležité být na straně dobra, aby nakonec zvítězilo nad zlem.

Základním cílem Kyberpohádek je poukázat prostřednictvím příběhů (pohádek), které dobře známe, na různá nebezpečí, která nás mohou v kybernetickém světě potkat, a i na to, jak bychom se měli chovat a co se může stát, kdybychom se tak nechovali. Proto má Červená Karkulka kromě košíčku s dárky pro babičku i svůj nový mobilní telefon s připojením k internetu, proto mají kůzlátka zakódovaný zdánlivě bezpečný vstup do jejich domova, a proto má Šípková Růženka na zámku mnoho moderních zařízení, která známe a používáme v našem běžném životě.

Berme si z našich pohádek ponaučení, abychom se vyvarovali chyb jako Červená Karkulka či nezbedná kůzlátka. Ne vždy to může dopadnout tak dobře jako naše příběhy.

Kyberpohádky jako pomůcka pro učitele a rodiče

Kyberpohádky jsou doplněny vysvětlením odborných pojmů, které se v dnešní době nedají z Kyberpohádek vynechat. Cílem uvedení tohoto terminologického slovníku je usnadnit vysvětlení těchto pojmů. Vysvětlení není primárně určeno pro děti, ale pro osobu, která dětem pohádky bude číst a bude pak konfrontována otázkami zvídavých posluchačů.

Pro paní učitelky a pány učitele jsou připraveny také metodické listy. Věříme, že Vám tyto metodické listy pomohou při hledání cest a forem, jak děti s problematikou kybernetické bezpečnosti seznamovat.

Kyberpohádky pro předškoláky, vzdělávací a osvětový projekt v oblasti kybernetické bezpečnosti a digitálních dovedností KYBERCENTRA (Centrum kybernetické bezpečnosti, z.ú.) zaměřeného na děti, mládež a učitele, existují v elektronické i knižní podobě, můžete je číst nebo poslouchat. V nabídce jsou následující příběhy:

O Smolíčkovi Pacholíčkovi a cizích návštěvnicích

Smolíček se dostane do nebezpečí, i když neotevře dveře, ale jen Jezinkám prozradí heslo k domácímu internetovému připojení.

O Červené Karkulce a vychytra­lém vlkovi

Karkulka si na internetu píše s novou kamarádkou, kterou ale nezná ze školy, ani zvenku. Kdo je kamarádka doopravdy?

O nezbedných kůzlátkách

Kůzlátka zjistí, že musí dávat pozor na to, co sdílí na internetu. A že tajné heslo nesmí být příliš jednoduché, aby ho vlk neuhodl.

O Budulínkovi

Vychytralá liška vymyslí škodlivý program, kterému se říká virus, a pošle ho pomocí internetu na Budulínkův tablet.

O perníkové chaloupce aneb rodiče se mají poslouchat

Jeníček a Mařenka hrají na mobilním telefonu hru, kde sbírají perníčky. Chtějí jich nasbírat co nejvíce, a tak si na telefon nainstalují speciální lopatu.

Šípková Růženka a chytrý zámek

V den sedmnáctých narozenin princezna objeví dveře, které nikdy předtím neviděla. V rohu místnosti najde cizí tablet a krátce na to celé království zamrzne.

Projekt Kyberpohádky vznikl v návaznosti na dlouholetou práci odborníků a nadšenců z oblasti informačních technologií, bezpečnosti a kybernetické bezpečnosti, kteří se mimo jiné věnují vzdělávání dětí, mládeže a učitelů, a osvětě v oblasti digitálních dovedností a bezpečnosti.

Zdroj: Kyberpohádky