20. 05. 2024

Kyberbezpečnost a generace Z

V dalším díle KYBcastu, které připravuje Národní pedagogický institut ČR, se Václav Maněna a Pavel Matějíček ponoří do světa kybernetické bezpečnosti generace Z. Probereme, jak mladá generace přistupuje k otázkám bezpečnosti v digitálním prostředí, jaká rizika jí hrozí a proč tradiční vzdělávací metody selhávají. Ukážeme také, jak efektivně zapojit generaci Z do aktivní ochrany svých digitálních identit.

Generace Z, narozená s technologiemi v ruce, paradoxně často podceňuje kybernetickou bezpečnost. Přestože jsou tito mladí lidé častými cíli online útoků, jejich přístup k bezpečnosti zůstává laxní. Výzkumy ukazují, že pouze 69 % zástupců Gen Z považuje kyberbezpečnost za prioritní, což je výrazně méně ve srovnání s mileniály a generací X. Co dalšího lze o těchto lidech vyčíst ze statistik?

  1. Pouze 69 % zástupců generace Z považuje kybernetickou bezpečnost za prioritní, což je méně než u mileniálů (82 %) a generace X (87 %).
  2. Zhruba 43 % lidí z generace Z uvedlo, že přišli o peníze nebo data kvůli kyberzločinu.
  3. Hned 50 % generace Z tvoří hesla s odkazy na osobní údaje, například jména členů rodiny nebo domácích zvířat.
  4. Celkem 30 % zástupců generace Z používá stejná hesla pro pracovní i osobní účty.
  5. Téměř polovina (48 %) generace Z vnímá ochranu osobních zařízení jako důležitější než ochranu zařízení pracovních.
  6. Většina (58 %) generace Z ignoruje povinné aktualizace IT, dokud to jde.

Mnoho z nich používá slabá hesla a zanedbává důležité aktualizace softwaru. Na druhou stranu, tradiční metody vzdělávání v oblasti kyberbezpečnosti jsou pro ně neúčinné. Personalizované vzdělávací programy, které respektují jejich specifika a přístupy k technologiím, by mohly zvýšit jejich zájem a zapojení.

Pro zvýšení bezpečnosti Gen Z je nezbytné adaptovat osvětové programy a nabízet konkrétní nástroje a řešení, která reflektují jejich jedinečné potřeby a chování v digitálním prostředí –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ zkrátka nestačí dělat to, co dosud, přizpůsobit se musíme i my.

Tipy pro učitele:

Učitelé často o problematice moc nevědí a je tak pro ně těžké toto téma předávat dál. 

  • mohou pozvat odborníky z praxe přímo do výuky (Den pro školu, O2 Chytrá škola, šablony)
  • mohou použít své životní zkušenosti –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ principy podvodů se zase tolik neliší
  • debaty a brainstormingy, skillsharing od dětí směrem k učiteli

Nástěnka se zdroji a materiály do výuky: Bezpečnost dětí na netu (padlet.com)

Pokud vás zajímá více, tady jsou zdroje a data ze kterých jsme čerpali:
https://www.cybsafe.com/blog/why-gen-z-doesnt-care-about-cybersecurity/
Nebezpečné online návyky generace Z (o2cybernews.cz)

Zdroj: NPI ČR