Stát se v rámci nového systému zavazuje financovat pouze pedagogickou práci ve školách a školských zařízeních, zatímco zřizovatelé, tedy obce, kraje a dobrovolné svazky obcí, budou odpovídat za nepedagogickou práci, většinu ostatních neinvestičních výdajů a provozní náklady. Změna umožní zřizovatelům lépe plánovat rozpočet a zaměřit se na optimalizaci provozních činností.
„Navrhované změny přinášejí spravedlivější rozdělování peněžních prostředků, posilují pravomoci zřizovatelů a zajišťují dlouhodobější stabilitu finančního systému školství,“ uvedl Mikuláš Bek, ministr školství, mládeže a tělovýchovy.
Nový model zavádí systém vah, který zohledňuje specifické potřeby různých „typů“ škol a školských zařízení. Počítá se zvýhodněním na děti mateřských škol. Zohledněny jsou také vyšší jednotkové náklady spojené s nepedagogickou prací ve speciálních školách a třídách, kde bude navrhnut dvojnásobný výnos na žáka. Na dítě v dětském domově se navrhuje dokonce devítinásobný výnos. Tato opatření zajistí, že obce zřizující školy vzdělávající děti nebo žáky s vyššími nároky na vzdělávání budou mít odpovídající podporu. Motivačním bonusem ve výši 20 % v rozpočtovém určení daní bude podpořena také spolupráce obcí v oblasti svazkových základních škol.
Pro učitele nový systém přinese jistotu a stabilitu. Prostředky rozpočtované ze státního rozpočtu na platy učitelů, budou využity pouze na financování pedagogické práce a nebude docházet k přesunům za účelem dofinancování nepedagogické práce. To umožní učitelům soustředit se na zlepšování výuky a profesní rozvoj.
Objem prostředků pro obce a kraje na nepedagogické pracovníky, jako jsou školníci, kuchařky či administrativní pracovníci, je garantován automatickou valorizací spojenou s výnosem z daní v souladu s ekonomickým vývojem. Obce a kraje v roli zřizovatelů získají možnost spolurozhodovat o zajištění nepedagogických činností, což jim umožní pružně reagovat na potřeby jednotlivých škol a efektivněji plánovat provozní náklady.
Nový model vytvoří předpoklady pro odbřemenění ředitelů malých škol a školských zařízení od provozních starostí, jako je zajišťování účetnictví, úklidu či údržby, pokud dané činnosti budou centralizovány u zřizovatele. Tím získají více času na klíčové oblasti své práce, především na vedení pedagogického týmu, zvyšování kvality výuky a rozvoj vzdělávacích programů.
Spuštění nového systému financování školství je plánováno na 1. září 2025. Už nyní budou mít kraje a obce možnost zjistit předpokládanou výši daňového výnosu, což výrazně usnadní plánování jejich rozpočtů ve druhé polovině roku 2025. Link: https://statis.msmt.gov.cz/nepedagogove/.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy si od této změny slibuje vyšší stabilitu a předvídatelnost financování, které umožní lépe podporovat školy, optimalizovat provozní náklady a investovat do kvality vzdělávání. Pro zřizovatele i ředitele chystá metodickou podporu v podobě seminářů a metodických materiálů v návaznosti na vývoj legislativního procesu.
Pozměňovací návrh k vládnímu návrhu školského zákona: Pozměňovací_návrh_nepedagogové.docx
Tabulka rozdělení prostředků obcím: Rozdělení prostředků obcím.xlsx
Více také zde: https://msmt.gov.cz/ministerstvo/novinar/mf-a-msmt-se-dohodly-na-financovani-nepedagogicke-prace.
Záznam tiskové konference: https://www.youtube.com/watch?v=tN04ZwZDnlA&ab_channel=M%C5%A0MT
Prezentace z TK – Férové financování provozu škol.pdf
Zdroj: MŠMT ČR