28. 08. 2024

Smíšené třídy jsou dobrou prevencí šikany a jiných patologických jevů, říká finalistka ceny GTP CZ Tereza Kottová

„V hodině aktivně usiluji o svoji nadbytečnost. Pro učitele je nejvíce té práce okolo, to znamená nastavit prostředí tak, aby celý proces mohl fungovat,” popisuje Tereza Kottová ze Základní školy Vlásenický dvůr na Pelhřimovsku.

Tereza Kottová učí v malé škole na Vysočině, kde má na starost děti z druhého trojročí, a věkově smíšenou třídu si nemůže vynachválit. „Smíšené třídy mohou velmi podpořit vzájemnost dětí a dobré vztahy napříč ročníky,“ říká. Jejími velkými tématy jsou konstruktivistické a kompetenční učení, které jí také vyneslo účast ve finále ceny Global Teacher Prize CZ

Učíte v malé vesnické škole ve smíšeném trojročí. Není to pro vás jako učitelku složitější než učit ve věkově homogenní třídě?

Já bych si obecně opravdu přála, aby škola byla podobná tomu, jaké žijeme životy, a věkově smíšená třída pro mě odráží realitu mnohem víc než ta homogenní. A mám pocit, že práce ve smíšené třídě je pro učitele paradoxně snazší, protože žáci jsou tam podporovaní ve spolupráci, která vzniká naprosto přirozeně a snadno, což se v homogenní třídě někdy zařizuje hůře. Když učitel v takové třídě pracuje s jednou skupinou, tak se samovolně zapojují i děti kolem. Také mi věkově smíšený kolektiv přijde jako skvělá prevence patologických jevů, které známe ze školy.

Více se dočtete v článku, který připravila nezisková organizace EDUin.

Zdroj: EDUin