Jak to probíhá
Třídy přijíždějí na dvouhodinové bloky, rozdělí se na menší týmy a podle značení procházejí budovou. Na jednotlivých patrech je čekají kvízy z obecných i odborných předmětů a praktické workshopy – například základy programování v robotické učebně, práce s 3D tiskárnou nebo úprava fotografií. Nejlepší týmy si odnášejí sladkou odměnu.
Co říkají čísla a ohlasy
Na závěr návštěvy žáci vyplňují krátký dotazník. Největší ohlas letos sklidil kvíz z českého jazyka a foto-workshop. Zhruba desetině účastníků program pomohl vyjasnit volbu střední školy, třetina oceňuje, že si mohla ověřit, zda se pro daný obor hodí, a více než dvě třetiny hodnotí akci jako velmi zábavnou a dobrodružnou. Podle doprovázejících učitelů je 5PP smysluplně načasované a výrazně pomáhá v profesní orientaci – doporučují v něm pokračovat.
Pohled ze základky
Jak to vypadá očima návštěvníků? Třeba žáci ze ZŠ Radomyšl popisují, že soupeřili v poznávání přísloví, luštili anglickou tajenku, zkoušeli programovat roboty a nakoukli i do strojírenských dílen. A nechyběla ani malá sladká tečka. (www.zsradomysl.cz)
Proč to dává smysl
5PP není „den otevřených dveří“ v rychlosti – je to bezpečná zkouška nanečisto, která dovolí dětem vyzkoušet si konkrétní činnosti a nasát atmosféru školy. Díky tomu si snáz představí, co studium technických oborů opravdu obnáší, a lépe se rozhodují o dalším kroku.
Co bude dál
Škola už oznámila další ročník na jaře 2026, tentokrát cílený na osmou třídu. Připravují se nové aktivity, workshopy i zábavné výzvy. Sledujte web školy pro podrobnosti.
Zdroj: VOŠ, SPŠ a SOŠ Strakonice – oficiální článek o programu 5PP; reakce ZŠ Radomyšl. (ssst.cz, www.zsradomysl.cz)
Fotografie z webu VOŠ, SPŠ a SOŠ Strakonice
Komentář šéfredaktora
Z pohledu školy jsou „ochutnávky“ oborů chytrou investicí. Nejde jen o nábor žáků do příštího ročníku. Takhle pojatá akce dává škole tři zásadní bonusy:
- Lepší uchazeči a méně odchodů. Děti, které si obor vyzkouší nanečisto, přicházejí s realističtější představou. To snižuje riziko zklamání a předčasných odchodů v prvním ročníku.
- Silné vztahy s okolím. Škola přirozeně navazuje partnerství se základkami i firmami v regionu. Získává tím kanál pro praxi, exkurze a projekty – tedy něco, co od technických škol dnes všichni čekají.
- Reálné PR a zpětná vazba. Nejvěrohodnější marketing dělají studenti sami, když akci spoluvytvářejí. Navíc dotazníky a rozhovory s návštěvníky vrací škole rychlou zpětnou vazbu ke kvalitě výuky i vybavení.
Pokud to škola zvládne pravidelně a s důrazem na bezpečnost, pestrost stanovišť a měřitelné výstupy (kolik tříd přijelo, jaké obory zaujaly, co zlepšit), stává se z jednorázové show dlouhodobý nástroj rozvoje. A to je přesně ta moderní „průmyslovka 2.0“, kterou region potřebuje.