12. 12. 2025

CyberGame: celostátní kybernetická soutěž, do které se zapojují i jihočeské školy

CyberGame je dvoukolová online soutěž České bankovní asociace, ve které žáci základních a středních škol z celé republiky testují své znalosti kyberbezpečnosti na platformě Kahoot. Zapojuje se do ní i řada škol z Jihočeského kraje – od menších venkovských škol až po gymnázia a odborné střední školy.

CyberGame je celostátní online soutěž v oblasti kybernetické bezpečnosti pro žáky ve věku přibližně 13–17 let, která je určena žákům 7.–9. tříd základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií a žákům 1.–2. ročníků středních škol.

Soutěž probíhá formou kvízu na platformě Kahoot!. Soutěžící odpovídají na otázky v časovém limitu a výsledné skóre závisí nejen na správnosti, ale také na rychlosti odpovědí. CyberGame je koncipovaná tak, aby byla pro žáky atraktivní, hravá a zároveň velmi praktická – většina otázek vychází z reálných situací, se kterými se mohou v online prostředí setkat.

Účast v soutěži je pro školy i žáky zdarma, takže se mohou zapojit i menší školy bez většího rozpočtu na soutěže či projekty.

Kdo soutěž pořádá

Pořadatelem CyberGame je Česká bankovní asociace (ČBA). Soutěž zapadá do její dlouhodobé vzdělávací aktivity v oblasti finanční a digitální gramotnosti.

CyberGame přímo navazuje na projekt Kybertest, který učí veřejnost rozpoznávat nejčastější kybernetické podvody – phishingové e-maily, falešné SMS, podvodné investiční nabídky, podvody na sociálních sítích a další triky, se kterými se lidé mohou setkat při používání internetu a online bankovnictví.

ČBA tak soutěží oslovuje školy a mladé lidi v době, kdy si vytvářejí své první návyky při používání internetu, sociálních sítí i finančních služeb.

Jaký je účel soutěže

Smyslem soutěže není jen „prověřit znalosti“, ale hlavně upozornit na nejčastější kybernetické podvody, naučit žáky rozpoznat rizikové situace a ukázat jim, jak se podvodům vyhnout a jak bezpečně zacházet se svými osobními i bankovními údaji.

Otázky vycházejí z materiálů projektu Kybertest, které jsou volně dostupné. Učitelé je mohou používat k přípravě na soutěž, ale i k běžné výuce informatiky, občanské výchovy nebo finanční gramotnosti.

Soutěž zároveň podporuje finanční a digitální gramotnost, ukazuje, že kyberbezpečnost se týká každého, nejen „ajťáků“ a motivuje školy, aby se tématu bezpečného internetu věnovaly systematicky.

Pro nejlepší třídy jsou připraveny finanční odměny – vítězné kolektivy si rozdělují desítky tisíc korun, které mohou školy využít například na modernizaci výuky nebo podporu dalších vzdělávacích aktivit.

Kdy a jakou formou soutěž probíhá

Struktura soutěže

CyberGame je dvoukolová.

  1. Třídní (školní) kolo
    • Probíhá online prostřednictvím Kahootu v jednotlivých třídách.
    • Žáci se připojují pomocí počítačů, tabletů nebo mobilních telefonů a zadávají soutěžní PIN, který škola obdrží od organizátorů.
    • Ze třídního kola obvykle postupují dva nejlepší žáci z každé třídy do finále.
  2. Finálové kolo
    • Finále je opět online a spojí všechny postupující dvojice z celé republiky.
    • Soutěž probíhá živě – všichni soutěžící hrají ve stejný čas.
    • Průběh finále bývá streamován, takže jej mohou sledovat i ostatní žáci ve škole.

V letošním ročníku probíhalo třídní kolo na konci listopadu a celostátní finále začátkem prosince. Pro školy je to tedy akce, která pěkně doplňuje podzimní část školního roku a může se stát i zajímavým zpestřením předvánočního období.

Potřebné technické zázemí

Pro účast v soutěži školy nepotřebují žádné nestandardní vybavení, základem je spolehlivé připojení k internetu, zařízení pro každého soutěžícího (PC, tablet, mobil) a možnost promítat společnou obrazovku s otázkami (interaktivní tabule, projektor apod.).

Organizátoři doporučují, aby finálové dvojice měly k dispozici klidnou učebnu, kde je nebudou rušit ostatní žáci. To ocení nejen soutěžící, ale i učitelé, kteří nad soutěží dohlížejí.

Které jihočeské školy se soutěže účastnily

Oficiální web soutěže neuvádí veřejný kompletní seznam zúčastněných škol. Z webů jednotlivých škol a jejich příspěvků ale víme, že se v posledních ročnících zapojilo hned několik jihočeských škol:

Základní školy

  • ZŠ a MŠ Frymburk (okres Český Krumlov)
    Žáci 7.–9. ročníků se zapojili do soutěže v ročníku 2024 i 2025. Škola popisuje průběh třídních kol i účast žáků ve finále a uvádí, že CyberGame zařazuje mezi pravidelné podzimní akce.
  • ZŠ a MŠ Záhoří (okres Písek)
    Škola informovala o účasti žáků 7.–9. tříd v CyberGame 2024, včetně výsledků několika dvojic ve finálovém kole.
  • ZŠ Český Krumlov, Za Nádražím 222
    Zde se žáci účastnili jak třídních kol, tak i celostátního finále. Škola zveřejnila články k ročníkům 2024 i 2025 a uvádí, že se jejich žáci ve finále umístili na velmi pěkných pozicích v konkurenci škol z celé republiky.
  • ZŠ Český Rudolec (okres Jindřichův Hradec)
    Škola na svých kanálech informovala o účasti v prvním ročníku CyberGame, který byl zaměřen na žáky ve věku 13–15 let.
  • ZŠ Cehnice a další menší školy v regionu
    U některých škol (např. ZŠ Cehnice) se soutěž objevuje v kalendáři školních akcí jako „finále CyberGame“ nebo „školní kolo CyberGame“, i když detailnější články nejsou vždy veřejně dostupné.

Střední školy a gymnázia

  • Gymnázium Milevsko
    V ročníku 2025 se do soutěže zapojily třídy kvarta a 2.A. Škola popisuje průběh třídních kol i účast ve finále, které proběhlo v multifunkční učebně. Žáci zde reprezentovali školu v kategorii starších účastníků.
  • Střední odborná škola strojní a elektrotechnická Velešín
    Tým této školy soutěžil v kategorii středních škol a dosáhl výrazného úspěchu v rámci Jihočeského kraje, což škola zmiňuje ve svých aktualitách a příspěvcích.

Je pravděpodobné, že se soutěže účastní i další jihočeské školy, které ale informace o zapojení nezveřejňují na svých webových stránkách nebo sociálních sítích. Výše uvedený přehled vychází pouze z veřejně dostupných zdrojů.


Použité zdroje