Vážené kolegyně, vážení kolegové, školní rok 2025/2026 s sebou přináší nejen nový harmonogram, ale především řadu legislativních a systémových změn, které významně ovlivní naši každodenní práci. Připravili jsme pro vás souhrn těch nejdůležitějších informací z oficiálního dokumentu MŠMT.
Klíčové termíny školního roku, včetně prázdnin a začátku či konce vyučování, naleznete v našem souhrnném článku pro rodiče. Nyní se zaměřme na změny, které se přímo dotknou naší profese.
Klíčové legislativní a systémové změny
Od 1. září 2025 nabývají účinnosti zásadní novely, zejména tzv. velká novela školského zákona a odkladová novela. Zde jsou jejich hlavní dopady na praxi:
1. Oblast předškolního a základního vzdělávání
- Nové termíny zápisů: Připravte se na dřívější termíny zápisů. Do MŠ se budou konat od 15. března do 15. dubna a do ZŠ od 15. ledna do 15. února.
- Změny u odkladů PŠD: Odklad bude možné povolit pouze jednou. Ředitel MŠ má novou povinnost předat řediteli ZŠ formulář s výsledky pedagogického diagnostikování dítěte. Ruší se také přípravné třídy ZŠ.
- Povinné slovní hodnocení: V 1. a 2. ročníku základní školy se zavádí povinné slovní hodnocení.
- Asistent pedagoga v 1. ročnících: Nově se zavádí pozice asistenta pedagoga v prvních ročnících ZŠ, pokud je ve třídě alespoň 15 žáků.
2. Revize Rámcových vzdělávacích programů (RVP)
- RVP PV: Dobrovolné zavádění nového kurikula je možné od školního roku 2025/2026, povinné pro všechny MŠ bude od školního roku 2026/2027.
- RVP ZV: Školy mohou začít učit podle revidovaného RVP dobrovolně od školního roku 2025/2026. Povinnost zavést ŠVP podle nového RVP alespoň v 1. a 6. ročníku nastane od školního roku 2027/2028.
3. Střední a vyšší odborné vzdělávání
- Přijímací řízení na SŠ: Ředitelé musí zveřejnit kritéria v období od 15. do 31. ledna 2026. Termín pro podání přihlášek je 1.–20. února 2026.
- Maturitní zkoušky: Seznam standardizovaných zkoušek, kterými lze nahradit profilovou zkoušku, si nově stanovuje ředitel školy sám.
- VOŠ: Akreditační agenda přechází od 1. července 2025 pod Národní akreditační úřad pro terciární vzdělávání (NAÚ). Nově se také zavádí šestistupňová klasifikační škála (A–F) v souladu se systémem ECTS.
4. Novinky ve výkaznictví a administrativě
- Vykazování zameškaných hodin: Od 1. ledna 2026 vzniká školám povinnost vykazovat v matričních výkazech počty omluvených a neomluvených zameškaných hodin (u povinného předškolního vzdělávání dnů). Doporučuje se tuto evidenci vést již od září 2025.
- Identifikace sociálního znevýhodnění: Zavádí se nová metodika, která umožní identifikovat sociální znevýhodnění přímo na úrovni školy. Využití metodiky bude od 30. 9. 2026 povinné.
Podpora pro pedagogické pracovníky
- Adaptační období: Pokračuje systémová podpora začínajících učitelů prostřednictvím dvouletého adaptačního období a financování pozice uvádějícího učitele.
- Ukotvení sociálního pedagoga: Novela zákona definuje sociálního pedagoga jako pedagogického pracovníka.
- Jazykové požadavky: U učitelů 2. stupně ZŠ a všeobecně-vzdělávacích předmětů na SŠ, kteří získali kvalifikaci v jiném než českém jazyce, se požadavek na znalost češtiny snižuje na úroveň B2.
- Metodická podpora: Nezapomínejte využívat dostupné zdroje podpory, jako je Střední článek podpory MŠMT, Národní pedagogický institut (NPI ČR) s jeho portály a vzdělávacími programy a Česká školní inspekce (ČŠI) s portálem Kvalitní škola.
Přejeme vám úspěšný a klidný vstup do nového školního roku plného nových výzev.
Redakce Jihoskop