Nový obor představuje významný krok k modernizaci českého vzdělávacího systému. Předseda vlády zdůraznil, že jeho spuštění posílí všeobecnou větev středního školství a představuje naplnění programového prohlášení vlády. „Je to potřebný krok k úpravě vzdělávacího systému, aby odpovídal potřebám společnosti 21. století a odrážel priority, které mají dnes mladí lidé. Všeobecná lycea jsou prvek, který v systému nyní chybí a který vytvoří určitou alternativu ke gymnáziím. Lycea budou studenty kvalitně připravovat na studium na vyšších odborných a vysokých školách. Výhodou rovněž je, že žáci si již nebudou muset v 15 letech vybírat konkrétní specializaci, ale mohou se rozhodnout až později během studia,“ uvedl premiér.
“Naší ambicí je přemýšlet o vzdělávacím systému jako o celku. Věnujeme velkou pozornost tomu, aby byly jeho jednotlivé články dobře provázané a prostupné. Proto je pro nás důležité posílit všeobecný proud středoškolského vzdělávání. Zároveň jsou zde legitimní očekávání zaměstnavatelů, že absolventi budou na trh práce přicházet s profesními kvalifikacemi, které jsou potřeba. Proto také usilujeme o rozvoj vyšších odborných škol. Rádi bychom otevřeli cestu k tomu, aby na nich mohly vznikat i kratší studijní programy, které by odpovídaly poptávce zaměstnavatelů. Zároveň by byly vhodnou cestou, například pro absolventy lyceí, k získání potřebné profesní kvalifikace,” uvedl ministr Bek.
Nový obor Lyceum umožní žákům získat kvalitní základy v rámci všeobecného vzdělávání a současně se odborně profilovat až později během studia. Ministerstvo nyní zahájí pokusné ověřování, do kterého se mohou školy přihlásit do 15. listopadu 2024.
„Zapojené školy se pak budou do konce školního roku věnovat přípravě svých školních vzdělávacích programů založených na novém rámcovém vzdělávacím programu pro Lyceum tak, aby mohly být následně použity při výuce nových žáků od září 2025. Prostřednictvím zákonného nástroje pokusného ověřování umožňujeme školám a jejich zřizovatelům zavést tento nový obor do nabídky už v nadcházejícím přijímacím řízení,“ upřesnil náměstek ministra školství Jiří Nantl.
RVP Lyceum je navržen tak, aby zajistil vzdělávacím institucím větší flexibilitu. Ta školám umožní lépe reagovat na potřeby žáků a zaměstnavatelů. Školy mohou upravovat své ŠVP podle specifických potřeb a odborných zaměření. Základ tvoří 60 % všeobecně vzdělávacích předmětů a 40 % disponibilní složky, která zahrnuje volitelné předměty a oborovou orientaci. Tento model poskytuje žákům prostor pro hlubší studium všeobecných předmětů, ale také odborné přípravy v oblastech, které si sami zvolili.
Zájem o lycea dlouhodobě roste. Pro školní rok 2024/2025 si na střední školu v nějakém oboru lyceí podalo přihlášku téměř 24 000 žáků, což představuje 22,5 % všech přihlášek na střední školy. Oproti minulému školnímu roku došlo k nárůstu počtu škol, které mají zapsaný obor lycea, z 190 na 222. Tato data odrážejí zvýšený zájem o vzdělávací programy, které kombinují všeobecné a odborné vzdělání, a podporují rozhodnutí ministerstva zavést nový obor Lyceum, který by měl tento trend dále posílit.
Nový obor výrazně podpoří přípravu žáků na terciární vzdělávání, a to jak na vysokých školách, tak na vyšších odborných školách. Žáci získají širší spektrum znalostí a dovedností, které jim umožní lépe se rozhodovat o své budoucí kariéře. Kromě toho lycea nabízejí kurzy vedoucí k získání mikrocertifikátů a profesních kvalifikací, které jsou vytvářeny ve spolupráci se zaměstnavateli a institucemi terciárního vzdělávání.
Vedle zavedení oboru Lyceum byly na konferenci představeny plány na rozvoj vyššího odborného školství zejména cestou kratších profesních studijních programů, které v Česku stále chybí.
Nový obor vzdělání Lyceum a rozvoj vyššího odborného školství představují významné kroky k modernizaci českého vzdělávacího systému. Cílem je zajistit, aby žáci měli přístup k moderním formám vzdělávání, které jim umožní lépe se připravit na své budoucí vzdělávání a profesní život.
Zdroj: MŠMT ČR