30. 08. 2024

Vše se vším souvisí, proto ve výuce cíleně propojuje různé předměty. Jak učí finalistka ceny GTP CZ Zuzana Staňková?

Děti se mají ve škole naučit kriticky myslet a odhalovat polopravdy. Učebnice jim ale říkají, co je v textu podstatné, aniž by to samy musely hledat, myslí si Zuzana Staňková.

Různé předměty se jí v hodinách přirozeně spojují v jeden celek. Zuzana Staňková ze sokolovské základní školy Škola Můj Projekt Mánesova má totiž za to, že v životě spolu hodně věcí souvisí, a proto učí prostřednictvím integrovaně tematické výuky. Dohromady tak spojuje třeba český jazyk a prvouku, během které se zkoumá neživá příroda i vzory podstatných jmen. Velký důraz klade na spolupráci a děti se hodně učí samy od sebe navzájem. Nejradši by podle svých slov byla, kdyby ji k učení vůbec nepotřebovaly. „Nemám v učebnicích ráda rámečky typu ‚zapamatuj si‘. Ubíjí to v dětech chuť po vědění,” říká Zuzana Staňková, finalistka letošního ročníku ceny Global Teacher Prize Czech Republic.

Proč chcete, aby vás děti nepotřebovaly?

Protože jim připravím aktivity a činnosti, při kterých samy objevují, co je jejich úkolem a co se po nich asi chce. Pokud jsou připravené dobře, tak to dokážou i beze mě a já jsem v hodině jen jako pozorovatel. 

Více se dočtete v rozhovoru, který připravila nezisková organizace EDUin.

Zdroj: EDUin