V souvislosti s připravovanou změnou školského zákona o slučování škol u jednoho zřizovatele Jaromír Beran prezentoval nevýhody fragmentace českého školství a důsledky vysoké míry autonomie škol a navrhovaná řešení, která by měla přinést zmíněná novelizace zákona.
Ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal ve své prezentaci uvedl charakteristiky dvou nejvíce se lišících skupin 2. stupňů základních škol – index nastavení organizace školy. Ve svém vystoupení srovnával školy s nižším počtem menších tříd a školy s vyšším počtem větších tříd a dále je promítl do kritérií hodnocení podmínek, průběhu a výsledků vzdělávání.
Jakub Fischer prezentoval možné úspory, které by mělo spojování škol pod jedno ředitelství přinést nejen z pohledu finančního, ale i snížení administrativní zátěže. Opíral se o data z kvantitativního dotazníkového šetření, kterého se účastnily téměř dva tisíce ředitelů škol.
Moderátor Tomáš Feřtek zkušeně provedl účastníky tématem vyvolávajícím emoce, směřoval debaty k podstatě problému a dal prostor pro otázky, názory i argumenty různých stran. Účastníci diskutovali o možných překážkách při zakládání svazkových škol, jako je související administrativní náročnost takového procesu, obavy z centralizace a ztráty možnosti ovlivňovat konkrétní školu či z nedůvěry občanů obce k takové formě meziobecní spolupráce. Přítomní ředitelé a zřizovatelé již existujících svazkových škol či velkých školských subjektů s mnoha sty dětí a žáků na mnoha odloučených pracovištích otevřeně popisovali překážky a úskalí, se kterými se potýkali, jak při samotném zakládání, tak i za provozu, ale sdíleli také své pozitivní zkušenosti se svazkováním či spojením ředitelství pod jeden subjekt. Koncentrace nepedagogických agend pod jedno ředitelství, možnost zaměstnat odborníky na provoz, ekonomiku i IT služby, zastupitelnost, když někdo onemocní, ekonomické úspory, ale zejména odbřemenění klíčových pedagogických pracovníků, kteří jsou odpovědní za vzdělávací proces. Pro kvalitu vzdělávání je důležité, aby pedagogičtí lídři nemuseli vyplňovat tabulky a řešit každodenní provozní záležitosti, ale mohli se věnovat rozvoji učitelů, kvalitě výuky, zavádění moderních metod a společnému hledání těch nejefektivnějších forem učení pro každé dítě.
Klíčové poznatky, které na konferenci zazněly:
Efektivní správa a sdílení zdrojů: Svazkové školy a spojená ředitelství umožňují obcím
a školám společně využívat finanční prostředky, personální kapacity, zázemí i materiální vybavení. Díky profesionalizaci managementu i zastupitelnosti klíčových pozic vytváří takové školy prokazatelně více prostoru pro rozvoj kvalitní pedagogické práce a mohou nabídnout lepší podmínky pro pedagogy i žáky, což přispívá ke zvýšení kvality výuky.
Posílení regionální spolupráce: Vytváření školních svazků podporuje úzkou spolupráci mezi obcemi a školami v rámci jednoho regionu. Tato spolupráce zlepšuje organizaci školství a napomáhá k lepší dostupnosti vzdělávání i v odlehlých částech České republiky a zejména pomáhá snižovat velké kvalitativní rozdíly mezi jednotlivými školami a snižovat tak nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání, které jsou pro náš vzdělávací systém bohužel typické.
Kvalita vzdělávání na prvním místě: Větší školy s větším počtem zaměstnanců a žáků jsou schopny lépe vytvářet podmínky pro kvalitní výuku, zaměstnat kvalifikované učitele i třeba speciální pedagogy a školní psychology, zapojovat školu do projektů, a také zajišťovat srovnatelnou kvalitu vzdělávání na všech odloučených pracovištích.
Konference vytvořila prostor pro klíčová data a informaci, diskusi těch, kterých se téma nejvíce týká, a sdílení naprosto praktických zkušeností, které je pro každodenní praxi samospráv velmi důležité.
Hlavní řečníci konference
Mgr. Jaromír Beran | zástupce vrchního ředitele sekce vzdělávání a mládeže MŠMT – Rozdrobené české školství
Mgr. Tomáš Zatloukal, MBA, LL.M., MSc | ústřední školní inspektor České školní inspekce – Vztah velikosti školy a kvality vzdělávání
Prof. Ing. Jakub Fischer, Ph.D. | děkan Fakulty informatiky a statistiky Vysoké školy ekonomické – Spojování škol: potenciální úspory z rozsahu a dopad na snížení administrativní zátěže
Krajské workshopy pro zřizovatele
Na konferenci navazují workshopy pro zřizovatele po celé ČR, na kterých se budeme společně tématům svazkování a spojovaní škol pod jedno ředitelství věnovat perspektivou konkrétních regionů. Pokud se chcete workshopu zúčastnit a neobdrželi jste pozvánku, kontaktujte krajského vedoucího středního článku ve vašem kraji – https://www.edu.cz/pro-vedeni-skoly/ips-stredni-clanek-podpory/kontakty-stredni-clanek/.
Plzeňský kraj | 4.11.2024 | Plzeň |
Pardubický kraj | 5.11.2024 | Pardubice |
Olomoucký kraj | 13.11.2024 | Olomouc |
Jihomoravský kraj | 18.11.2024 | Brno |
Zlínský kraj | 19.11.2024 | Zlín |
Karlovarský kraj | 21.11.2024 | Karlovy Vary |
Jihočeský kraj | 25.11.2024 | České Budějovice |
Moravskoslezský kraj | 26.11.2024 | Ostrava |
Královéhradecký kraj | 27.11.2024 | Hradec Králové |
Kraj Vysočina | 2.12.2024 | Jihlava |
Ústecký kraj | 3.12.2024 | Ústí nad Labem |
Liberecký kraj | 4.12.2024 | Liberec |
Středočeský kraj a Praha | 10.12.2024 | Praha |