03. 09. 2025

Jihočeský kraj pod lupou: Jak si vedou naše školy v celostátním srovnání? Stabilita s několika výzvami.

Česká školní inspekce vydala novou obsáhlou zprávu „České školství v mapách II“, která pomocí desítek map a grafů porovnává vzdělávací systémy napříč republikou. Pro Jihoskop jsme se podívali, jak si v tomto srovnání stojí náš kraj. Celkově se jevíme jako stabilizovaný region s několika jasnými přednostmi, ale i oblastmi, které si zaslouží pozornost.

Výsledky žáků: V Českých Budějovicích nadprůměr, zbytek kraje v průměru

Jedním z klíčových zjištění celorepublikové zprávy je přetrvávající vliv socioekonomického prostředí na výsledky žáků. To se potvrzuje i v našem kraji.

Okres České Budějovice se řadí k mírně nadprůměrným regionům v republice. Žáci zde dosahují lepších výsledků v národním testování ČŠI, u jednotných přijímacích zkoušek i u maturit, což odpovídá trendu krajských měst.

Ostatní okresy jako Tábor, Písek, Strakonice, Český Krumlov, Jindřichův Hradec a Prachatice se pohybují v celostátním průměru, případně mírně pod ním. Zpráva konstatuje, že výsledky víceméně odpovídají očekáváním vzhledem k socioekonomickým podmínkám, a kraj tak nevykazuje žádné extrémní výkyvy.

MAPA 1│Výsledky žáků 5. a 9. ročníku základních škol a odpovídajících ročníků víceletých gymnázií v národním šetření
České školní inspekce v roce 2022 – okresy, průměrná hodnota souhrnného indexu pro testy českého jazyka a matematiky

Podmínky ve školách: Naší devízou jsou kvalifikovaní učitelé

V oblasti personálního zajištění škol si Jihočeský kraj vede v porovnání s jinými regiony velmi dobře.

Vysoká kvalifikovanost: Na rozdíl od problémových regionů (např. Karlovarský kraj) nebo i Prahy, kde je velký nedostatek kvalifikovaných pedagogů, Jihočeský kraj vykazuje nízký podíl nekvalifikovaných učitelů v mateřských, základních i středních školách. To je jednou z našich největších předností.

Dostupnost podpory: Podobně jako jinde v republice i u nás je patrný nedostatek školních psychologů. Jejich služby jsou soustředěny především ve větších městech, což může být pro školy ve venkovských oblastech kraje výzva.

MAPA 16│Podíl učitelů mateřských škol bez kvalifikace na celkovém počtu učitelů mateřských škol (v %, přepočtený stav)
– okresy, průměrná hodnota za školní roky 2021/2022, 2022/2023 a 2023/2024
MAPA 17│Podíl učitelů 1. stupně základních škol bez kvalifikace na celkovém počtu učitelů 1. stupně základních škol
(v %, přepočtený stav) – okresy, průměrná hodnota za školní roky 2021/2022, 2022/2023 a 2023/2024
MAPA 18│Podíl učitelů 2. stupně základních škol bez kvalifikace na celkovém počtu učitelů 2. stupně základních škol
(v %, přepočtený stav) – okresy, průměrná hodnota za školní roky 2021/2022, 2022/2023 a 2023/2024
MAPA 19│Podíl učitelů středních škol bez kvalifikace na celkovém počtu učitelů středních škol (v %, přepočtený stav)
– okresy, průměrná hodnota za školní roky 2021/2022, 2022/2023 a 2023/2024

Vzdělanostní aspirace a školní prostředí: Klidnější vody

Zpráva se věnuje také volbě vzdělávací dráhy a celkové atmosféře ve školách. I zde si náš kraj vede spíše dobře.

Zájem o gymnázia: Největší zájem o studium na víceletých gymnáziích je, dle očekávání, v okrese České Budějovice a jeho okolí. To kopíruje celostátní trend, kde poptávka roste s velikostí města.

MAPA 45│Podíl žáků 5. ročníku základních škol, kteří v roce 2024 podali v přijímacím řízení (1. kolo) alespoň jednu
přihlášku ke studiu na osmiletém gymnáziu, na celkovém počtu žáků 5. ročníku základních škol (v %) – okresy, hodnocení
podle sídla základní školy žáka

Bezpečné prostředí: Velmi pozitivním zjištěním je, že v jihočeských okresech je vnímána nižší míra rizikového chování žáků (šikana, vulgarita, záškoláctví) ve srovnání s celostátním průměrem. Učitelé i ředitelé zde hodnotí školní klima jako klidnější a bezpečnější.

Dobrá spolupráce: Stejně tak je v našem kraji pozitivně hodnocena kvalita spolupráce a vztahů mezi vedením škol a učiteli, ale i mezi učiteli a žáky.

MAPA 52│Index vnímané kvality spolupráce a interakcí vedení a učitelů školy, pohled ředitelů běžných základních škol
– okresy, přepočet na podíly základních škol v okrese podle velikostních kategorií škol, data za školní roky 2021/2022,
2022/2023 a 2023/2024

Závěrem

Jihočeský kraj se v celorepublikovém srovnání jeví jako stabilní region bez výrazných problémů. Našimi hlavními silnými stránkami jsou vysoký podíl kvalifikovaných učitelů a bezpečné a kooperativní prostředí ve školách.

Výzvou zůstává mírné zaostávání výsledků žáků ve venkovských okresech za krajským městem a zlepšení dostupnosti podpůrných služeb, zejména školních psychologů. Celkově však zpráva vykresluje Jihočeský kraj jako místo s pevnými základy pro kvalitní vzdělávání.

Zajímá vás více? Prozkoumejte interaktivní data na portálu www.vzdelavanivdatech.cz nebo si prostudujte celou publikaci na webu ČŠI.