18. 07. 2024

Mimoškolní aktivity musí být pro děti dobrovolné. Pomoct můžou zkušební lekce i trhy, radí odbornice Dočkalová

Prázdniny začaly, ale učení nepřestává. I když děti nesedí ve školních lavicích, stále objevují svět a rozvíjejí své dovednosti. Jak mají rodiče pomoct dětem najít dobré volnočasové aktivity? „Musíme se dětí ptát, co chtějí. To, co jsem chtěla dělat v dětství já, neznamená, že bude chtít dělat i dítě,“ vysvětluje v podcastu Reparát Jolana Dočkalová z Asociace neformálního vzdělávání.

Zahraniční výzkumy dokládají, že volnočasové aktivity mají pozitivní vliv na výkony dětí při školní výuce.

„Je zajímavé, že když se ptáte dospělých lidí, co si pamatují ze školy, tak většinou do dospělosti přetrvává, že se umí podepsat, něco přečíst, počítat základní věci,“ vyjmenovává Jolana Dočkalová.

Lidé ale také pojmenovávají činnosti, které se naučili mimo školu. „Jsou to věci, které nás ve volném čase nabíjejí, abychom byli schopni poté pracovat. Nebo čemu jsme se věnovali v dětství jako koníčku, tak z toho těžíme a uplatňujeme v práci,“ popisuje expertka.

U volnočasových aktivit je důležitá mimo jiné dobrovolnost. Někteří rodiče přitom mohou mít ambice vymýšlet dětem volnočasové aktivity, které by v jejich očích byly dobré pro  rozvoj.

„Musíme se dětí ptát, co chtějí. Neznamená, že když mám tři děti, tak všechny budou dělat to samé. A to, co jsem chtěla dělat v dětství já, neznamená, že bude chtít dělat i mé dítě,“ podotýká Dočkalová.

Doporučuje například zkušební lekce nebo trhy neformálního vzdělávání, které mohou dítěti napomoct se ve svých zájmech zorientovat.

„Stěžení poté je, kdo to vzdělávání vede – osobnost lektora. Aby fungoval holisticky, kladl důraz na rozvoj kompetencí a nejenom třeba dovedností; pracoval s vnitřní motivací, s férovostí a s bezpečným prostředím, aby se tam děti cítily dobře,“ doporučuje expertka.

Zdroj: www.rozhlas.cz