Výukové materiály představují šest pohledů na to, jak se vyvíjely a uplatňovaly olympijské ideály v rozmanitých historických kontextech. V čem moderní olympionici navazovali na antické olympiády? O čem svědčí symbolika olympijských plakátů? Jak olympijské hnutí reagovalo na emancipaci žen? Jak se různí aktéři dívají na doping?
Seznam lekcí:
Jaké symboly využívalo olympijské hnutí v Paříži 1924?
Proč obnovili antické hry?
Proč ženy uspořádaly vlastní hry?
Co víme o antických olympijských hrách?
Kudy běžela první olympijská štafeta v roce 1936?
Proč (ne)dopovali?
Výukové materiály vytvořili didaktici dějepisu a historici Čeněk Pýcha a Václav Sixta, kteří působí na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy. Oba jsou podepsáni pod řadou používaných vzdělávacích pomůcek jako je badatelská učebnice dějepisu Soudobé dějiny, digitální aplikace pro práci s historickými prameny HistoryLab.cz nebo sérií vzdělávacích komiksů Dějepisné sešity. Nyní se v rámci olympijského vzdělávání spojili také s Českým olympijským výborem.
Časová náročnost každé lekce je od 30 do 45 minut. Skrze práci s dobovými materiály žáci prozkoumají, jaké hodnoty byly spojovány s olympijskými hrami a v návaznosti na to si k nim utvoří vlastní vztah. Navíc se naučí hledat skryté významy, sestavovat delší odpovědi či formulovat a ověřit hypotézu. Lekce jsou určené pro formální i neformální výuku a naplňují vzdělávací cíle z oblastí člověk a jeho svět a člověk a společnost. Podrobné informace naleznete zde.
Materiály pro žáky 1. stupně
A pokud byste chtěli k olympijským hodnotám vést i žáky 1. stupně, výukové materiály určené pro tuto kategorii jsou k dispozici zde.
Zdroj: Český olympijský výbor