23. 07. 2024

Školy si nevyměňují zkušenosti. Změnit se to snaží skupina expertů, moderují konflikty i propojují regiony

Od roku 2021 podporují noví vzdělávací profesionálové, takzvaní regionální průvodci, na Kutnohorsku 60 mateřských a základních škol. Předávají tam osvědčené postupy a podporují spolupráci v rámci regionu. Pilotní projekt Nadačního fondu Eduzměna ukázal, že regionální průvodci se stali klíčovou oporou pro ředitele škol zejména při řešení krizových situací, jako jsou konflikty v učitelském sboru, problémy se žáky s náročným chováním nebo integrace ukrajinských studentů. 

Nadační fond Eduzměna vytvořil tým devíti odborníků, kteří od roku 2021 pracují na mateřských a základních školách.

„Regionální průvodci pomáhají školám reflektovat jejich činnost zvenčí. Tento koncept byl dosud uplatňován pouze na jednotlivých školách, ale my jsme chtěli pracovat s celým regionem. Sestavili jsme tým průvodců, kteří pracují se všemi školami v dané oblasti, aby identifikovali specifika regionálního vzdělávání,“ vysvětluje ředitel Nadačního fondu Eduzměna, Zdeněk Slejška.

„Naším cílem je, aby rodiče nemuseli řešit, do které školy své dítě zapsat, protože všechny školy by měly být kvalitní. Hledali jsme způsoby, jak podpořit různé formy proměny škol v celém regionu,“ dodává Slejška.

Průvodci nejprve zmapovali potřeby škol, poté se zaměřili na tvorbu rozvojových plánů, které zahrnují všechny pracovníky školy i rodiče žáků a studentů. Koordinují své aktivity s dalšími organizacemi a službami, aby jejich práce přinášela maximální užitek nejen jednotlivým školám, ale i celému vzdělávacímu systému v regionu.

Podpora

Sdílení zkušeností a osvědčených postupů mezi školami může přispět ke snížení rozdílů v kvalitě vzdělávání v regionu. V decentralizovaném systému českého školství, který vytváří na ředitele značný tlak, pomáhají průvodci ředitelům orientovat se v množství požadavků a nabídek.

Nejčastější kontakt probíhá právě mezi regionálním průvodcem a ředitelem školy, s cílem podpořit jeho zaměření na klíčové oblasti a spolupráci s pedagogickým sborem. Průvodci pomáhají zapojit také další školní pracovníky do řešení krátkodobých i dlouhodobých výzev.

„Školy průvodce poptávají i na Českobudějovicku. Podívejte se na školu jako na přirozené komunitní centrum, které se netýká jen žáků a výuky. Je to důležitá poloha, ve které ředitelé a ředitelky nachází novou inspiraci, myslím, že tady něco takového chybělo. Ředitelé po tom často velmi adresně pojmenovávají tuto potřebu a vnímají, že by se poté mohla škola posunout jako celek. Bohužel ale systematické vzdělávání na vysokých školách v této oblasti nemáme,“ říká Iva Stuchlíková z Katedra psychologie Pedagogické fakulty Jihočeské university v Českých Budějovicích a proděkanka pro vědu.

Síťování a sdílení dobré praxe prostřednictvím průvodců rozšířila Eduzměna v roce 2022 do dalších čtyři regionů.

Proč je důležité řešit problémy jedné školy v kontextu celého regionu? Mohou být regionální průvodci klíčovým nástrojem pro zlepšování kvality vzdělávání v celém regionu? Jaké dovednosti by měli mít regionální průvodci škol? Jak mohou průvodci podpořit zvyšování kvality vzdělávání v strukturálně postižených regionech Česka?

Zdroj: Český rozhlas Plus