„Nově bude sociální pedagog definován jako pedagogický pracovník v zákoně. Díky této změně budou mít školy k dispozici odborníky, kteří se budou věnovat specifickým potřebám žáků se sociálním znevýhodněním,“ vysvětlil pro MF DNES vedoucí oddělení komunikace ministerstva školství Patrik Kubas. Novela by podle něho měla začít platit od ledna 2026.
Zatím mají sociální pedagogy buďto školy, které si na ně svépomocí sehnaly peníze, nebo ty, které spadají do projektu ministerstva na pomoc školám s vyšším zastoupením sociálně znevýhodněných žáků.
Po prvním roce fungování projektu školy potvrzovaly, že vnímají roli sociálních pedagogů kladně. Zdeněk Krásný z Národního pedagogického institutu řekl, že školy především oceňovaly, že přináší informace o reálné situaci v rodině žáka, a učitelé a poradenští pracovníci tak lépe chápou sociální dopady. A to přesto, že školy často uváděly, že rok je příliš krátká doba na hodnocení dopadů práce sociálního pedagoga na snižování předčasných odchodů ze vzdělávání a absencí.
Ukotvení sociálního pedagoga v zákoně by podle analytičky organizace EDUin Kateřiny Lánské mohlo pomoci snižovat nerovnosti ve vzdělávání i na pedagogů dalších školách. školách Podle průzkumu, s. který proběhl mezi více než 600 řediteli základních škol na přelomu tohoto roku, zájem o zmíněné speciální kantory roste.
„Padesát šest procent ředitelů, kteří aktuálně pozici sociálního pedagoga ve škole zřízenou nemají, by o tohoto pracovníka stáli, byť většinou jen na zkrácený úvazek,“ přiblížil Zbyněk Němec z Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy, který výzkum vedl.
Hledání kořenů problému
Jako nejčastější důvod, proč sociálního pedagoga na školách i přes zájem nemají, uvedli ředitelé chybějící finance. Odborníků by přitom mohlo být dost. Podle odhadu Asociace sociálních pedagogů vyšlo mezi roky 2000 až 2020 na 22 tisíc absolventů tohoto oboru.
Práce sociálního učitele je široká. Především však funguje jako taková „spojka“ mezi rodinou a školou.
„Podporuji učitele, ale především žáky. Například když se dítěti zničehonic zhorší prospěch, tak zjišťuji, kde jsou příčiny. Bavíme se spolu, zajdu k nim domů, bavím se s rodiči a hledáme, kde jsou kořeny problému. Jestli se doma hádají, dítěti něco chybí, stalo se obětí šikany,“ přibližuje svou náplň práce sociální pedagožka Denisa Horváthová ze Základní a Mateřské školy Nová v Českých Budějovicích.