Od začátku sledovaného období počet přihlášek podaných do 1. ročníku SŠ v JčK stoupá. Nárůst mezi lety 2019 a 2023 činí 19,54 %[1]. Tedy od doby, kdy lze podat dvě přihlášky na střední školu. Když počet přihlášek podělíme dvěma, dostaneme cca 7300 žáků. Tedy počet žáků 9. tříd plus opakovaná poptávka, plus žáci z jiných krajů, mínus žáci odcházejících do jiného kraje.
Ve všech okresech JčK počet přihlášek na SŠ stoupá. Výjimkou je okres Písek, kde došlo k poklesu o 10 přihlášek. Za poslední 2 roky pozorujeme největší nárůst v okresech Český Krumlov (13 %), Prachatice (11 %) a Tábor (10 %). Celkově odpovídá růstu demografické křivky po jejím několikaletém propadu.
Oborové skupiny
Za polední dva roky pozorujeme cca 7% nárůst zájmu o maturitní obory, u učebních oborů potom o cca 6 %. Poměr zájmu o učební a maturitní obory je zhruba 26 % k 74 %. Tento poměr cca několik let v tomto procentním rozložení osciluje, nedochází k velkému výkyvu procentního zastoupení M a H.
Níže uvedená tabulka je rozpadem tabulky předchozí. Mezi učební obory patří obory skupin C, E a H, obory skupin K, L a M jsou obory maturitními. Obory skupiny P jsou vyučovány na konzervatořích, pro účely tohoto rozboru je počítáme mezi obory maturitní (studium je ukončováno jak maturitní zkouškou, tak absolutoriem).
Maturitní obory
Mezi 10 nejvíce žádaných maturitních oborů patří Gymnázium, Obchodní akademie, obor Praktická sestra, dále Elektrotechnika, Informační technologie, Stavebnictví, následuje obor ekonomika a podnikání, ekonomické lyceum. Desítku nejžádanějších oborů uzavírají obory strojírenství a mechanik seřizovač. V následující tabulce jsou obory řazeny podle roku 2023/2024. Největší nárůst, o 50 %, je u oboru zdravotnické lyceum což odpovídá nabídce, neboť písecká zdravotnická škola jej nabízí ob jeden rok
Obor |
2019/2020 |
2020/2021 |
2021/2022 |
2022/2023 |
2023/2024 |
Gymnázium |
3065 |
3343 |
3042 |
3195 |
3264 |
Obchodní akademie |
447 |
373 |
506 |
521 |
577 |
Praktická sestra |
540 |
451 |
570 |
597 |
557 |
Elektrotechnika |
323 |
335 |
362 |
369 |
478 |
Informační technologie |
382 |
295 |
492 |
481 |
467 |
Stavebnictví |
259 |
280 |
277 |
294 |
350 |
Ekonomika a podnikání |
177 |
230 |
215 |
343 |
293 |
Ekonomické lyceum |
185 |
210 |
253 |
232 |
265 |
Strojírenství |
242 |
272 |
248 |
217 |
228 |
Mechanik seřizovač |
209 |
175 |
147 |
185 |
225 |
Hotelnictví |
198 |
187 |
150 |
151 |
222 |
Zdravotnické lyceum |
137 |
89 |
164 |
89 |
177 |
Cestovní ruch |
176 |
131 |
104 |
174 |
176 |
Agropodnikání |
98 |
112 |
130 |
215 |
173 |
Mechanik elektrotechnik |
110 |
137 |
147 |
153 |
170 |
Veterinářství |
141 |
151 |
211 |
203 |
162 |
Grafický design |
102 |
123 |
122 |
149 |
150 |
Technické lyceum |
110 |
107 |
103 |
122 |
148 |
Ekologie a životní prostředí |
100 |
115 |
120 |
145 |
132 |
Provoz a ekonomika dopravy |
69 |
45 |
53 |
121 |
125 |
Gymnázia
Jak ukazuje tabulka níže, zájem o čtyřletá gymnázia oproti minulému roku o cca 5,5 % poklesl, u šestiletých a osmiletých naopak vzrostl o 4,7 %. Celkově zájem o gymnázia vzrostl o cca 3 %. Zájem o víceletá gymnázia může být vyvolán několika faktory – přílišnou inkluzí, potřebou zajistit si místo na střední škole ještě v době plnění povinné školní docházky v domnění, že místa nebudou.
Roky |
Čtyřleté 79-41-K/41 |
Šestileté 79-41-K/61 |
Osmileté 79-41-K/81 |
Se sport. př. 79-42-K/41 |
Dvojjazyčné 79-43-K/61 |
Celkem |
2019/2020 |
1 440 |
197 |
1 428 |
79 |
59 |
3 203 |
2020/2021 |
1 598 |
160 |
1 585 |
105 |
70 |
3 518 |
2021/2022 |
1 517 |
186 |
1 339 |
106 |
100 |
3 248 |
2022/2023 |
1 586 |
163 |
1 446 |
110 |
58 |
3 363 |
2023/2024 |
1 499 |
248 |
1 517 |
94 |
103 |
3 461 |
Každoročně je v gymnáziích zřizovaných Jihočeským krajem otevíráno celkem 41 tříd (30 žáků/třída). Níže uvedená tabulka ukazuje počty tříd po oborech v jednotlivých okresech.
Okres |
8letý obor |
6letý obor |
4letý obor |
Celkem tříd |
ČB |
5 |
0 |
6 |
11 |
ČK |
1 |
1 |
1 |
3 |
JH |
3 |
0 |
4 |
7 |
PÍ |
1 |
2 |
3 |
6 |
PT |
2 |
0 |
2 |
4 |
ST |
1 |
0 |
3 |
4 |
TÁ |
1 |
2 |
3 |
6 |
Celkem tříd |
14 |
5 |
22 |
41 |
Lycea
Zájem o lycea se oproti minulému roku o cca 21 % zvýšil, u zdravotnického lycea činí tento nárůst téměř 50 % (a to systému nabídky zdravotnického lycea v Písku jedenkrát za 2 roky) a u technického téměř pozorujeme navýšení o 18 %.
Lycea představují kompromis mezi gymnaziálním vzděláváním (porovnání RVP) a odbornou školou, s prvky technického či jiného speciálně zaměřeného vzdělání od 3. ročníku studia.
Roky | Ekonomické | Pedagogické | Přírodovědné | Zdravotnické | Technické | Celkem |
2019/2020 | 185 | 42 | 30 | 137 | 110 | 504 |
2020/2021 | 210 | 39 | 37 | 89 | 107 | 482 |
2021/2022 | 253 | 77 | 27 | 164 | 103 | 624 |
2022/2023 | 232 | 60 | 50 | 89 | 122 | 553 |
2023/2024 | 265 | 58 | 49 | 177 | 148 | 697 |
Lycea zřizovaná Jihočeským krajem otevírají každoročně celkem 11,5 tříd (30 žáků/třída). Níže uvedená tabulka ukazuje počty tříd v jednotlivých okresech.
Okres | Ekonomické | Technické | Zdravotnické | Přírodovědné | Pedagogické | Celkem tříd |
ČB | 1 | 1 | 1 | 0 | 0 | 3 |
ČK | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
JH | 2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 2 |
PÍ | 0 | 0 | 1* | 0 | 0 | 0,5 |
PT | 0 | 0 | 0 | 0 | 1 | 1 |
ST | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 1 |
TÁ | 1 | 2 | 0 | 1 | 0 | 4 |
Celkem tříd | 4 | 3 | 1,5 | 2 | 1 | 11,5 |
Učební obory
Mezi 10 nejžádanějších učebních oborů patří obory, mechanik opravář motorových vozidel, kuchař číšník, kadeřník, opravář zemědělských strojů, elektrikář, cukrář, truhlář, elektromechanik pro zařízení a přístroje, instalatér a autoelektrikář. Největší nárůst zájmu u učebních oborů je u oborů elektromechanik pro zařízení a přístroje (o 30 %), dále autoelektrikář (o 26 %) a elektrikář, kde je nárůst o 13 %.
Ke zvýšení zájmu o obor kuchař číšník přispěla i kampaň JčK po covidové době ve spolupráci s JTV. V letošním roce probíhá druhá vlna této podpory, ukázkou výuky na dalších 5 školách s tímto oborem.
Obor | 2019/2020 | 2020/2021 | 2021/2022 | 2022/2023 | 2023/2024 |
Mechanik opravář motorových vozidel | 338 | 380 | 374 | 507 | 526 |
Kuchař – číšník | 422 | 444 | 370 | 425 | 433 |
Kadeřník | 250 | 230 | 252 | 314 | 350 |
Opravář zemědělských strojů | 213 | 188 | 208 | 218 | 213 |
Elektrikář | 94 | 158 | 112 | 167 | 193 |
Cukrář | 164 | 185 | 192 | 183 | 192 |
Truhlář | 144 | 170 | 192 | 183 | 169 |
Elektromechanik pro zařízení a přístroje | 75 | 75 | 73 | 111 | 158 |
Instalatér | 147 | 134 | 154 | 152 | 154 |
Autoelektrikář | 57 | 76 | 84 | 100 | 135 |
Obráběč kovů | 96 | 81 | 65 | 108 | 120 |
Aranžér | 92 | 87 | 70 | 111 | 109 |
Elektrikář – silnoproud | 80 | 85 | 85 | 96 | 107 |
Zedník | 47 | 74 | 68 | 85 | 84 |
Strojní mechanik | 89 | 100 | 70 | 87 | 79 |
Prodavač | 56 | 51 | 69 | 67 | 77 |
Rybář | 62 | 61 | 73 | 69 | 71 |
Ošetřovatel | 26 | 54 | 42 | 64 | 68 |
Zemědělec – farmář | 50 | 41 | 48 | 68 | 67 |
Opravářské práce | 23 | 27 | 21 | 31 | 66 |
Žáci z jiných krajů
Počet žáků z jiných krajů 2022/2023 | |
České Budějovice | 343 |
Český Krumlov | 44 |
Jindřichův Hradec | 558 |
Písek | 99 |
Prachatice | 23 |
Strakonice | 458 |
Tábor | 732 |
Celkem | 2 257 |
Kromě českých Budějovic je největší počet žáků z jiných krajů tradičně již v takzvaných hraničních okresech, tedy Jindřichův Hradec, Strakonice, a Tábor. Naproti tomu u okresů, v nichž Jčk nezřizuje školu v blízkosti hranice kraje jako je např. Písek, Český Krumlov či Prachatice je počet žáků z jiných krajů daleko menší.
Stavební obory
Název oboru | 2019/2020 | 2020/2021 | 2021/2022 | 2022/2023 | 2023/2024 |
Instalatér | 147 | 134 | 154 | 152 | 154 |
Kominík | 9 | 10 | 9 | 11 | 11 |
Montér suchých staveb | 5 | 9 | 10 | 11 | 5 |
Stavební materiály | 3 | 8 | 4 | ||
Stavebnictví | 259 | 280 | 277 | 294 | 350 |
Technická zařízení budov | 47 | 58 | 56 | 36 | 41 |
Tesař | 33 | 60 | 62 | 60 | 45 |
Zednické práce | 15 | 18 | 19 | 17 | 15 |
Zedník | 47 | 74 | 68 | 85 | 84 |
Geodézie a katastr nemovitostí | 36 | 35 | 33 | 29 | 31 |
Celkový součet | 598 | 678 | 691 | 703 | 740 |
Gastro obory
Název oboru | 2019/2020 | 2020/2021 | 2021/2022 | 2022/2023 | 2023/2024 |
Cestovní ruch | 176 | 131 | 104 | 174 | 176 |
Gastronomie | 38 | 43 | 40 | 39 | 42 |
Hotelnictví | 198 | 187 | 150 | 151 | 222 |
Kuchař – číšník | 422 | 444 | 370 | 425 | 433 |
Stravovací a ubytovací služby | 29 | 35 | 43 | 41 | 51 |
Celkový součet | 863 | 840 | 707 | 830 | 924 |
Elektro obory
Nazev_oboru | 2019/2020 | 2020/2021 | 2021/2022 | 2022/2023 | 2023/2024 |
Autoelektrikář | 57 | 76 | 84 | 100 | 135 |
Elektrikář | 94 | 158 | 112 | 167 | 193 |
Elektrikář – silnoproud | 80 | 85 | 85 | 96 | 107 |
Elektromechanik pro zařízení a přístroje | 75 | 75 | 73 | 111 | 158 |
Elektrotechnika | 323 | 335 | 362 | 369 | 478 |
Mechanik elektrotechnik | 110 | 137 | 147 | 153 | 170 |
Spojový mechanik | 20 | 15 | 13 | 8 | 14 |
Telekomunikace | 25 | 29 | 17 | 22 | 15 |
Celkový součet | 784 | 910 | 893 | 1026 | 1270 |
Strojírenské obory
Nazev_oboru | 2019/2020 | 2020/2021 | 2021/2022 | 2022/2023 | 2023/2024 |
Autolakýrník | 13 | 23 | 19 | 11 | 22 |
Dopravní prostředky | 50 | 40 | 48 | 55 | 62 |
Karosář | 10 | 13 | 16 | 17 | 24 |
Klempíř | 4 | 10 | 12 | 21 | 13 |
Mechanik opravář motorových vozidel | 338 | 380 | 374 | 507 | 526 |
Mechanik seřizovač | 209 | 175 | 147 | 185 | 225 |
Mechanik strojů a zařízení | 12 | 9 | 6 | 6 | 4 |
Nástrojař | 19 | 23 | 19 | 16 | 8 |
Obráběč kovů | 96 | 81 | 65 | 108 | 120 |
Strojírenské práce | 18 | 17 | 12 | 11 | 22 |
Strojírenství | 242 | 272 | 248 | 217 | 228 |
Strojní mechanik | 89 | 100 | 70 | 87 | 79 |
Strojník | 2 | 2 | 0 | 5 | 2 |
Celkový součet | 1102 | 1145 | 1036 | 1246 | 1335 |
Druhé kolo přijímacího řízení
Rok | Všechny obory | Učební obory | Maturitní obory | ||||||
1. kolo | 2. kolo | % žáků | 1. kolo | 2. kolo | % žáků | 1. kolo | 2. kolo | % žáků | |
2019/2020 | 11 850 | 647 | 5,5 % | 2 995 | 278 | 9,3 % | 8 855 | 369 | 4,2 % |
2020/2021 | 12 297 | 558 | 4,5 % | 3 239 | 208 | 6,4 % | 9 058 | 350 | 3,9 % |
2021/2022 | 12 709 | 821 | 6,5 % | 3 215 | 238 | 7,4 % | 9 494 | 583 | 6,1 % |
2022/2023 | 13 860 | 996 | 7,2 % | 3 787 | 354 | 9,3 % | 10 073 | 642 | 6,4 % |
2023/2024 | 14 727 | 939 | 6,4 % | 3 997 | 355 | 8,9 % | 10 730 | 584 | 5,4 % |
V druhém kole letošního přijímacího řízení bylo podáno celkem 939 přihlášek, z toho 584 do maturitních oborů a 355 do učebních oborů. V prvním kole bylo podáno celkem 14 727 přihlášek. Znamená to tedy, že pouze 6,4 % žáků se po prvním kole přijímacího řízení nedostalo na žádnou střední školu. U maturitních oborů je to dokonce jen 5,4 %. Ostatně, jak vyplývá z níže publikované tabulky, v průběhu sledovaného období byl počet přihlášek ve druhém do maturitních oborů vždy menší než u učebních oborů.
Ze sebraných dat rovněž vyplývá, že v letošním roce byl počet žáků, kteří se v 1. kole nedostali na žádnou střední školu menší než v minulém školním roce, a to o necelé 1 %.
Zápisové lístky
2019/2020 | 2020/2021 | 2021/2022 | 2022/2023 | 2023/2024 | |
Gymnázia | 36,2 % | 34,0 % | 37,6 % | 36,9 % | 25,2 % |
Maturitní | 33,8 % | 35,8 % | 33,9 % | 37,6 % | 37,3 % |
Učební | 39,7 % | 43,8 % | 38,9 % | 44,6 % | 48,0 % |
U+M | 35,6 % | 38,2 % | 35,4 % | 39,7 % | 40,2 % |
Každý žák může podat přihlášku na 2 střední školy. Přihlášku může podat např. na 2 různé obory v rámci jedné školy; může podat přihlášku jak na maturitní obor, tak i na učební obor; může podat přihlášku na 2 maturitní obory nebo 2 učební obory na 2 různých školách. Svůj záměr na danou školu nastoupit v případě jeho přijetí, dává žák najevo tím, že na tuto školu odevzdá zápisový lístek.
Tabulka ukazuje tzv. návratnost zápisových lístků. Vyplývá z ní, že ne všichni žáci podávají přihlášky na 2 školy. Rovněž je z ní jasně vidět, že návratnost zápisových lístků je jak u učebních, tak maturitních oborů velmi podobná.
V době sběru dat stále ještě probíhalo odevzdávání zápisových lístků, proto nejsou údaje pro školní rok 2023/2024 úplné.
Volné kapacity pro 1. ročník (1/4 celkové kapacity oboru u maturitních oborů a 1/3 u učebních oborů)
Maturitní obory
Tabulka ukazuje celkovou kapacitu a kapacitu pro 1. ročník maturitních oborů kromě gymnázií.
Kapacita celkem | Kapacita pro 1. ročník | |||||||
M | L/0 | M+L/0 | M | L/0 | M+L/0 | |||
ST | 2 149 | 100 | 2 249 | 537 | 25 | 562 | ||
ČB | 4 412 | 1 061 | 5 473 | 1 103 | 265 | 1 368 | ||
ČK | 808 | 170 | 978 | 202 | 43 | 245 | ||
JH | 1 450 | 516 | 1 966 | 363 | 129 | 492 | ||
PÍ | 1 645 | 100 | 1 745 | 411 | 25 | 436 | ||
PT | 308 | 200 | 508 | 77 | 50 | 127 | ||
TÁ | 3 693 | 540 | 4 233 | 923 | 135 | 1 058 | ||
Celkem | 14 465 | 2 687 | 17 152 | 3 616 | 672 | 4 288 |
Procentuální vyjádření
M | L/0 | M+L/0 | |
ST | 73 % | 3% | 77% |
ČB | 62 % | 15% | 77% |
ČK | 30 % | 6% | 36% |
JH | 41 % | 15% | 56% |
PÍ | 58 % | 4% | 62% |
PT | 16 % | 10% | 26% |
TÁ | 91 % | 13% | 104% |
Učební obory
Kapacita celkem | Kapacita pro 1. ročník | |||||
H | E | H+E | H | E | H+E | |
ST | 1 210 | 1 210 | 403 | 0 | 403 | |
ČB | 3 677 | 463 | 4 140 | 1 226 | 154 | 1 380 |
ČK | 1 115 | 1 115 | 372 | 0 | 372 | |
JH | 1 850 | 120 | 1 970 | 617 | 40 | 657 |
PÍ | 1 182 | 246 | 1 428 | 394 | 82 | 476 |
PT | 415 | 95 | 510 | 138 | 32 | 170 |
TÁ | 1 987 | 293 | 2 280 | 662 | 98 | 760 |
Celkem | 11 436 | 1 217 | 12 653 | 3 812 | 406 | 4 218 |