29. 08. 2024

Děti potřebují problémy dobře pojmenovat, umět klást otázky a naplánovat si cestu k cíli, říká Pavlína Moravcová

„Autorita pro mě není zastrašování a využívání moci, ale pravidla, která dodržujeme společně a trváme na nich,“ říká pedagožka, která získala druhé místo v ceně Global Teacher Prize Czech Republic.

Naučit se ve škole základy a klidně se je i „nadrtit” je podle prvostupňové učitelky českého jazyka Pavlíny Moravcové důležité. Znalosti jsou pro život potřeba a násobilku nebo pády využíváme každý den. Stejně tak jsou ale důležité i měkké dovednosti, které děti mají znát právě v kontextu vědomostí. „Učit děti spolupracovat je jedna věc, ale mohou se to krásně učit třeba na tom, že ve větě určují členy. Najednou se tedy učí znalosti i dovednosti,” vysvětluje Moravcová, kterou kolegové v nominaci na cenu Global Teacher Prize Czech Republic popsali jako inspirativní učitelku a spravedlivou vůdkyni týmu. 

Při výuce je pro vás důležitá reflexe a symetrická komunikace mezi žáky a učitelem, co si pod tím máme konkrétně představit?

Reflexí pro mě je, když si s dětmi stanovíme a pojmenujeme cíl, což je důležité udělat správně, a ony následně reflektují, jak se k němu přibližují. Mám k tomu různé otázky, buď se ptám úplně jednoduše na to, kdo podle sebe cíl naplnil a cítí se v tom jistě, nebo kdo ho třeba splnil jen napůl. Někdo ho třeba nezvládl vůbec. V rámci reflexe je samozřejmě mnoho dalších možností, ale pro mě je důležité, že si žáci zvědomí sami pro sebe, kde se vzhledem k tomu pojmenovanému cíli nachází, aby si mohli naplánovat kroky pro budoucí činnost.

Více se dočtete na stránkách neziskové organizace EDUin.

Zdroj: EDUin