05. 09. 2024

Jestli jsme byli jako učitelé úspěšní, se často vůbec nedozvíme, protože výsledky ukáže až život a ne vysvědčení, říká inspirativní učitel Jaroslav Najbert

„Když vychovávám s láskou pro život vlastní děti, nevidím důvod, proč bych podobně neměl přistupovat také k dětem ve škole jako učitel,“ popisuje svůj přístup jeden z finalistů letošního ročníku Global Teacher Prize CZ.

Kontrola docházky za tónů Batalionu, který hraje Jaroslav Najbert na kytaru. V gymnáziu Přírodní škola je píseň na začátku hodiny tradicí, stejně jako velká část výuky venku. Na Broumovsko vzal Najbert desítky dětí záměrně, tématem výjezdu a s ním spojené hry je totiž třicetiletá válka. „Program jsme naplánovali tak, aby vyhrál tým, který dokáže nejlépe spolupracovat a vypořádat se s jeho náročností, nikoli tým s nejlepšími historickými znalostmi,” vysvětluje finalista Global Teacher Prize Czech Republic pravidla hry. A tím shrnuje i styl svojí výuky.

Učíte na gymnáziu Přírodní škola. Dva ročníky zpět se na druhém místě GTP CZ umístil jeho absolvent Daniel Pražák. Co je na Přírodní škole tak zvláštního, jiného?

Je to soukromá škola, kterou zakládal František Tichý před 30 lety kvůli tomu, že byl nespokojený s tím, jak vypadají velká gymnázia. Snažil se proto najít takový systém, ve kterém budou mít žáci prostor být aktivní a spoluutvářet to, co se ve škole děje. Nebudou jenom sedět ve třídě a absorbovat velké množství informací. Tím je specifická. Ten, kdo se na ni hlásí, je už od primy aktivizovaný a současně se na něj přenáší spoluzodpovědnost za to, jak se učí. Je to specifický systém takzvaných podmínek.

Nejen, co jsou to podmínky, se dozvíte v pokračování rozhovoru, který přináší EDUin.

Zdroj: EDUin