„S panem prezidentem jsme o struktuře rozpočtu mluvili velmi detailně a já jsem mu vysvětloval, jaké priority máme v příštím roce. Je to za prvé posílení rozpočtu vysokých škol, které v posledních deseti letech poměrně výrazně stagnovaly ve srovnání s rozpočtem regionálního školství, a dále je to podpora investic do školní infrastruktury. Také jsme mluvili o alokaci peněz na platy učitelů a taky jsem vysvětloval panu prezidentovi naši ambici posílit financování nepedagogů,“ uvedl po jednání ministr školství.
Investice a navýšení kapacit vysokých škol jsou nutné proto, že na VŠ budou mířit silné populační ročníky. Navýšení kapacit je nezbytné např. v oborech vzdělávajících nelékařský zdravotnický personál, kde je kritický nedostatek kvalifikovaných odborníků.
Tématem jednání na Hradě byly také zvažované změny ve výuce cizích jazyků na základních školách. V současnosti se učí první cizí jazyk povinně od třetí třídy ZŠ, druhý cizí jazyk nejpozději od osmé třídy. „Jsem přesvědčený o tom, že bychom měli začít s prvním i druhým jazykem dříve. Prvním jazykem by podle mě měla být angličtina, nejlépe od první třídy, ne-li od posledního ročníku mateřské školy. A byl bych proto, aby se druhý cizí jazyk učil od šesté třídy,“ nastínil ministr možné úpravy výuky jazyků. Školy by musely nabízet alespoň jeden cizí jazyk z výběru němčina, francouzština a španělština. Střední školy by pak musely nabízet výuku všech těchto jazyků, aby mohli žáci učící se vybraný druhý cizí jazyk na základní škole plynule pokračovat i na střední škole.
Ministr představil hlavě státu také plánové změny v oblasti vyšších odborných škol. Ty by nově měly mít možnost nabízet i kratší než tříleté profesně zaměřené vzdělávací programy. Tento typ vzdělávání by měl reagovat na potřeby zaměstnavatelů a připravovat vzdělané odborníky do praxe. V budoucnu totiž bude čím dál větší podíl žáků studovat na gymnáziích či lyceích, a první odborné vzdělání tak budou získávat až na VOŠ či vysokých školách. Nová akreditační agentura by pak v budoucnu měla hodnotit vysoké i vyšší odborné školy, a přispět tak k lepší integraci terciárního vzdělávání v ČR.
Zdroj: MŠMT