ČŠI

Jihočeský kraj pod lupou: Jak si vedou naše školy v celostátním srovnání? Stabilita s několika výzvami.
03. 09. 2025

Jihočeský kraj pod lupou: Jak si vedou naše školy v celostátním srovnání? Stabilita s několika výzvami.

Česká školní inspekce vydala novou obsáhlou zprávu „České školství v mapách II“, která pomocí desítek map a grafů porovnává vzdělávací systémy napříč republikou. Pro Jihoskop jsme se podívali, jak si v tomto srovnání stojí náš kraj. Celkově se jevíme jako stabilizovaný region s několika jasnými přednostmi, ale i oblastmi, které si zaslouží pozornost.

Celý článek
Tematická zpráva – Rovné příležitosti a prevence rizik ve školním prostředí
09. 05. 2025

Tematická zpráva – Rovné příležitosti a prevence rizik ve školním prostředí

V české společnosti stále existují rozdíly v postavení žen a mužů, přičemž tradiční rozdělení jejich rolí je stále patrné. Ve srovnání s průměrem zemí Evropské unie má Česká republika v této oblasti ještě prostor pro zlepšení, což dokládají i mezinárodní srovnání, například index rovnosti vypracovaný Evropským institutem pro genderovou rovnost (EIGE).

Celý článek
Metodické doporučení prevence a postup při šetření stížností a podnětů
11. 04. 2025

Metodické doporučení prevence a postup při šetření stížností a podnětů

Česká školní inspekce vydala aktualizované metodické doporučení pro prevenci a řešení stížností a podnětů ve školách a školských zařízeních. Cílem je posílit schopnost škol efektivně a citlivě reagovat na stížnosti žáků, rodičů i dalších osob, a zároveň podpořit prevenci – především prostřednictvím otevřené komunikace a zdravého školního klimatu. Doporučení nabízí konkrétní návody, jak správně stížnosti přijímat, šetřit a uzavírat, a zároveň upozorňuje na významnou roli ředitele školy v celém procesu. Podle ČŠI přitom většina stížností souvisí se vztahy a komunikací, nikoli s výukou samotnou.

Celý článek
Tematická zpráva – Využívání školního vzdělávacího programu v mateřských, základních a středních školách
07. 04. 2025

Tematická zpráva – Využívání školního vzdělávacího programu v mateřských, základních a středních školách

Zpráva se zaměřuje na otázku, jak školy v praxi využívají školní vzdělávací programy (ŠVP) – klíčové dokumenty, které mají sloužit jako nástroj pro plánování, hodnocení a řízení výuky. Zpráva hodnotí stav v mateřských, základních i středních školách a sleduje, jak aktivně školy s ŠVP pracují, jak často je upravují, do jaké míry se na jejich tvorbě podílejí pedagogové a jaký dopad má práce s ŠVP na vzdělávací výsledky žáků.

Celý článek