DiscoverEU – jízda k začlenění
DiscoverEU – jízda k začlenění je příležitost pro organizace a neformální skupiny mladých lidí získat podporu na realizaci projektů, které umožní mladým lidem s omezenými příležitostmi vyrazit na cestu po Evropě.
DiscoverEU – jízda k začlenění je příležitost pro organizace a neformální skupiny mladých lidí získat podporu na realizaci projektů, které umožní mladým lidem s omezenými příležitostmi vyrazit na cestu po Evropě.
Inkluze ve školství je jedním z nejvýznamnějších kroků, které český vzdělávací systém v posledních letech podnikl. Podmínky pro společné vzdělávání nastavila novela školského zákona už téměř před deseti lety.
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT) společně s Národním pedagogickým institutem (NPI) představilo v úterý 14. ledna finální podobu revidovaných Rámcových vzdělávacích programů pro předškolní a základní vzdělávání (RVP PV a RVP ZV) včetně nezbytné podpory při jejich zavádění do praxe. Tyto dokumenty definují hlavní cíle, obsah vzdělávání, očekávané výsledky učení a dovednosti, které by měli žáci a děti v jednotlivých stupních vzdělávání získat. Jedná se o největší změnu v rámci regionálního školství v České republice od zavedení rámcových vzdělávacích programů před 20 lety.
Kaplická střední škola se neustále modernizuje a rozvíjí. V tomto roce byla dokončena modernizace domova mládeže, kdy už všechny pokoje jsou rekonstruované a opatřené novým praktickým nábytkem. I školní hřiště přiléhající k domovu mládeže prošlo celkovou rekonstrukcí, a tak naši žáci i kaplická veřejnost mohou využívat moderní multifunkční hřiště. Dále byla posílena konektivita školy a zlepšeny tak podmínky nejen pro technický provoz školy, ale i pro rozvoj digitálních kompetencí žáků. Všechny tyto investice byly financovány z Fondu rozvoje škol Jihočeského kraje ve výši přes 17 mil. Kč. Zároveň byla již dokončena modernizace školní svářečské školy v celkové výši téměř 20. mil. Kč financovaná z OP IROP.
Až do konce února 2025 mají žáci a studenti základních i středních škol po celé České republice jedinečnou příležitost zapojit se do soutěžního kvízu v rámci projektu Kraje pro bezpečný internet. Již po jedenácté nabízí tato iniciativa možnost vzdělávat se v oblasti kyberbezpečnosti a zároveň soutěžit o hodnotné ceny. S rostoucím využíváním technologií mezi dětmi nabývá kyberbezpečnost na významu – chrání nejen jejich data, ale i bezpečné prostředí pro vzdělávání a zábavu. Dle údajů od policie, je každý den nahlášeno cca 50 kyberpodvodů v rámci ČR a každý týden vznikne jeden nový druh kyberpodvodu.
Zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a Středisko služeb školám je realizátorem projektu eTOM AT-CZ věnující se rozvoji digitálních kompetencí na MŠ a 1. stupni ZŠ. Projekt eTOM AT-CZ (ATCZ00001) je podporován v rámci programu spolupráce INTERREG VI-A Rakousko-Česko Evropským fondem pro regionální rozvoj. Jednou z aktivit, které v rámci projektu vznikají, jsou Digivýzvy s podtitulem – inovativní a vzrušující cesta za technologickými dovednostmi a digitálními znalostmi, které připravil projektový partner z Jihomoravského kraje Lužánky – středisko volného času Brno, příspěvková organizace.
Stát chce umožnit žákům, aby spolurozhodovali a dohlíželi na chod škol. To se nelíbí některým ředitelům a asociacím. Žáci a odborníci to naopak chválí a mluví o průlomovém kroku, který jim dá možnost více se zapojit.
Kultura a umění mohou mladou generaci nejen inspirovat, ale také rozvíjet klíčové dovednosti. Jak je můžeme zapojit do výuky ve školách? „Umění je jazyk, kterým se snažíme zkoumat a bádat,“ říká Zuzana Demlová, autorka kreativních vzdělávacích projektů. Podle ní spolupráce umělců a učitelů vrací pedagogům radost z práce a dětem nabízí nové pohledy na předměty, jako je matematika nebo přírodověda.